Dressyrträningen

I söndags var det alltså dags för första dressyrträningen för Sofie. Red både Macho och Ponti. Och oj, så bra det gick! Speciellt Macho. Stackars hästen har väl inte jobbat sådär på flera år.
Jobbade först på volt med att få honom kvick för skänkeln, både framåtdrivande och sidförande. Sen var det jobb på kvartslinjerna med att hålla honom rak i alla gångarter. La in övergångar till skritt där han inte skulle tvärstanna. Galopparbetet bestod av arbete med rakriktning, förvända bågar och öka och minska steglängden på volt. Han gick så jäkla bra, men blev så sjukt trött. Han orkade knappt spåra och det enda jag egentligen krävde av honom var att han skulle sätta under sig. Riktigt nöjd!
Ponti var det mest jobb med att få henne våga gå fram till handen undan att krulla ihop sig. Mycket ridning på halvlånga tyglar. På volt och hon skulle också bli kvick för hjälperna, både framåtdrivande och förhållande. Rakriktning på trekvartslnjen i trav. Fick rida henne mycket utåtställd för att hon ska sluta hänga sig i innertygeln. Galopparbetet bestod av fattningar på volt och övergångar mellan trav och galopp. Hon var så duktig och hon fick ett helt annat GO i sig. Hoppas verkligen att hon blir frisk snart, så vi kan fortsätta jobba på.

Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mail är: (publiceras ej)

Adressen till min blogg eller hemsida är:

Skriv några rader:

Trackback
RSS 2.0